When Evil Lurks (2023) – syväluotaava arvostelu kauhuelokuvasta

When Evil Lurks
By https://www.lavanguardia.com/peliculas-series/peliculas/cuando-acecha-la-maldad-744857, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=74765288

When Evil Lurks on vuonna 2023 ensi-iltansa saanut yliluonnollinen kauhuelokuva, joka on kerännyt runsaasti huomiota sekä kriitikoilta että kauhufaneilta. Argentiinalaisen Demián Rugnan käsikirjoittama ja ohjaama When Evil Lurks (alkuperäisellä espanjankielisellä nimellään Cuando acecha la maldad) edustaa modernia kauhua äärimmäisimmillään. Se on kansainvälinen yhteistuotanto Argentiinan ja Yhdysvaltojen välillä, ja sitä levitti Yhdysvalloissa IFC Films sekä suoratoistopalvelu Shudder. Elokuva palkittiin maailmalla arvostetuissa festivaaleissa ja siitä tuli nopeasti Argentiinan kaikkien aikojen katsotuin kotimainen kauhuelokuva. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle When Evil Lurks -elokuvan ytimeen ja käsittelemme sen juonta (ilman liiallisia spoilereita), teemoja, näyttelijäsuorituksia, ohjausta ja käsikirjoitusta, visuaalista sekä äänimaailmaa, tuotantotietoja, julkaisuhistoriaa, vastaanottoa, palkintoja, lipputuloja sekä elokuvan asemaa modernissa kauhugenressä.

Juoni: When Evil Lurks -elokuvan karmiva lähtöasetelma

Tarina käynnistyy syrjäisessä argentiinalaisessa kylässä, jossa veljekset Pedro (Ezequiel Rodríguez) ja Jimmy (Demián Salomón) tekevät hyytävän löydön. Metsästä kuuluu yön pimeydessä laukauksia, ja aamun tullen veljekset löytävät raadellun ruumiin – kirjaimellisesti kahtia leikatun ihmisruumiin, jonka sisäelimet kuhisevat kärpäsistä. Jäljet johtavat lähistöllä ränsistyneeseen mökkiin, jossa asuva María Elena ja hänen poikansa Uriel paljastuvat karmivan tilanteen keskiöksi. Uriel on niin sanottu “mätä” (esp. rotten), demonin riivaama liki hengetön ihmisraunio, jonka sisällä kytee pian kirjaimellisesti syntyvä pahuus. Ammattilainen manaaja – “siivooja” – on yöllä yrittänyt surmata Urielin oikein rituaalein estääkseen demonin syntymän, mutta hän on päätynyt itse uhriksi.

Veljekset hälyttävät paikalle maanomistaja Ruizín (Luis Ziembrowski), jonka mailla mökki seisoo, mutta viranomaiset eivät suostu sekaantumaan demoniongelmaan. Taikausko ja käytännön järki törmäävät: María Elena vannoo, että väärin tapettu riivattu vapauttaa kirouksen, eivätkä aseet tehoa demoniin – päinvastoin ne vain levittävät pahuutta. Itsepäinen Ruiz on kuitenkin valmis karkottamaan perheen mailtaan. Hän, Pedro ja Jimmy kuljettavat paisuneen ja mätänevältä haisevan Urielin kuorma-auton lavalla kauas pois. Matkan varrella Uriel kuitenkin mystisesti katoaa kuormasta. Miehet luulevat ongelman ratkenneen, mutta pian käy ilmi, että pahin on vasta edessä. Jo seuraavana aamuna Ruizin tilalla vuohet oireilevat oudosti, ja yhden vuohen silmistä paistaa pahuus – demoninen infektio on tarttunut eläimiin. Ruiz reagoi väärällä tavalla: varoituksista huolimatta hän ampuu vuohen, mikä rikkoo manattoman surmaamiseen liittyvän pääsäännön ja vapauttaa kirouksen valloilleen.

Tästä käynnistyy kauhujen ketjureaktio, kun riivaus leviää hallitsemattomasti ihmisiin, eläimiin ja jopa lapsiin. Pedro ja Jimmy yrittävät epätoivoisesti paeta perheineen – Pedro hakee ex-vaimonsa Sabrinan (Virginia Garófalo) luota omat poikansa Santinon (Marcelo Michinaux) ja Jairin (Emilio Vodanovich) mukaansa, samalla kun Jimmy noutaa heidän iäkkään äitinsä Saran (Paula Rubinsztein) turvaan. Pahuus kuitenkin vaanii kaikkialla: pienikin virhe, kuten demonin saastuttaman lian tuominen kotiin vaatteissa tai väärän esineen käyttäminen, voi altistaa viattomat riivaukselle. Eräässä järkyttävässä käänteessä perheen rakas koira alkaa käyttäytyä raivokkaasti nuoltuaan demonin saastuttamia vaatteita, mikä johtaa veritekoon ja lisääntyvään sekasortoon. Lopulta veljekset ymmärtävät, että ainoa toivo on löytää kokenut “siivooja” eli manaaja nimeltä Mirtha (Silvina Sabater) ja pysäyttää kirouksen leviäminen lopullisesti oikeanlaisella rituaalilla – ennen kuin itse Pahuus todella syntyy maailmaan.

When Evil Lurks -elokuvan juoni etenee hengästyttävällä vauhdilla ja muuttuu yhä synkemmäksi kohtaus kohtaukselta. Tarinan edetessä uhat vaihtavat muotoa jatkuvasti, eikä katsojalle tarjota juurikaan hengähdystaukoja tilanteen kärjistyessäl. Elokuva onnistuu luomaan ahdistavan tunnelman paljastamatta liikaa kerralla; moni kauhu piilee rivien välissä ja katsojan mielikuvituksessa. Juonenkäänteitä on mahdotonta ennakoida, ja joka nurkan takana vaanii uusi kauhistus. Tapahtumat saavuttavat kliimaksinsa ilman, että tässä arvostelussa paljastetaan liikaa yksityiskohtia – riittää kun sanomme, että When Evil Lurks ei kaihda karmeimpiakaan ratkaisuja. Elokuva ei tarjoa turvasatamia tai perinteisiä “pelastuksia”, vaan jättää katsojalle aidon tunteen siitä, että kuka tahansa hahmoista voi kohdata julman kohtalon, mikä tekee kokemuksesta aidosti jännittävän.

Teemat ja sanoma: pahuuden allegoriaa ja yhteisön rappiota

Vaikka When Evil Lurks on päällisin puolin groteski kauhutarina demonisesta riivauksesta, sen teemat pureutuvat syvemmälle ihmisyhteisön pelkoihin ja heikkouksiin. Elokuvan voi nähdä vertauskuvallisena kertomuksena siitä, mitä tapahtuu, kun yhteisön ja yhteiskunnan jäsenten keskinäinen luottamus murenee. Kuten The New York Timesin kauhukolumnisti Erik Piepenburg on todennut, When Evil Lurks on “synkkä ja ajankohtainen vertauskuva siitä, mitä tapahtuu, kun luottamus – niin yhteisön jäsenten kesken, perheiden sisällä kuin hallituksen ja kansan välillä – hajoaa”. Elokuvan kylässä viranomaiset kieltäytyvät auttamasta (poliisi kuittaa demonin toteamalla, ettei se kuulu heidän “ongelmiinsa”), mahtimies Ruiz syyttää kaikesta valtiota, ja tavalliset ihmiset jäävät omillensa yliluonnollisen uhan edessä. Tämä luottamuspula ja yhteistyön puute luovat otollisen maaperän pahuuden leviämiselle. Tarina näyttää, kuinka inhimillinen heikkous ja itsekkyys – niin henkilökohtaisella kuin systeemisellä tasolla – tekevät pahan pysäyttämisestä lähes mahdotonta.

Elokuvan keskeinen teema on myös varoitus vääristä toimintatavoista kriisitilanteessa. Veljesten ja Ruizin hätiköidyt, tietämättömät ratkaisut Urielin tapauksessa symboloivat, kuinka ihmiset usein pahentavat tilannetta ymmärtämättä ongelman luonnetta. When Evil Lurks leikittelee “vääriä neuvoja” -tropeella: kyläläisillä on omia taikauskoisia ohjeitaan (vaihda vaatteet, vältä eläimiä, pakene satojen kilometrien päähän, älä käytä sähköä), mutta kukaan ei tiedä varmasti, mikä toimii. Tämä tuo mieleen pandemia-ajan ahdistuksen, jolloin ihmiset suorittivat erilaisia rituaaleja (käsien pesu, maskit, ostosten desinfiointi) vailla täyttä varmuutta niiden tehosta. Elokuvassa väärät toimet – erityisesti aseen käyttäminen riivattua vastaan – toistuvat varoittavana motiivina: useissa kohtauksissa aseistautunut hahmo on aikeissa ampua, samalla kun joku anelee häntä lopettamaan; joka kerta laukauksella on kauheat seuraukset. Näin When Evil Lurks alleviivaa teemaa, jonka mukaan vääränlainen reagointi pahaan, usein tietämättömyyden tai pelon vuoksi, vain ruokkii lisää tuhoa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Demián Rugna on itse kertonut, että elokuva kätkee alleen myös hyvin konkreettisen yhteiskunnallisen allegorian. Hän sijoitti tarinan Argentiinan maaseudulle, missä laajat soijaviljelmät hallitsevat maisemaa ja maaperää myrkytetään torjunta-aineilla. Rugna on tuonut esiin maanlaajuisen glyfosaatti-kemikaalin käytön, jonka seurauksena syrjäseutujen perheet kärsivät sairauksista – “Ihmiset saattavat olla saastuneita ja sairaita, eikä kukaan tiedä siitä mitään”, Rugna on kuvannut lähtökohtaansa. Hänen mieleensä nousi kysymys: “Entä jos nuo unohdetut syrjäkylien ihmiset eivät olisikaan vain sairaita, vaan perheessä piilisi konkreettinen demoni?”Elokuvan demoni-infestaatio toimii metaforana näkymättömälle myrkylle tai tartunnalle, joka leviää maaseudun ihmisiin ja eläimiin. Tämä antaa tarinalle yhteiskunnallisen ulottuvuuden: pintatasolla kyse on manauksesta ja kirouksesta, mutta taustalla voi nähdä kommentin ympäristömyrkyistä, uskonnollisesta taikauskosta ja eristyneiden yhteisöjen haavoittuvuudesta.

Lisäksi Rugna punoo mukaan Argentiinan ja Latinalaisen Amerikan folkloren aineksia, mikä rikastuttaa When Evil Lurks -elokuvaa temaattisesti. Hän tutki maaseudun asukkaiden paikallisia uskomuksia ja legendoja, kuten taruja “Luz Mala”-paholaisvalosta, ja loi elokuvan fiktiivisen demonimyytin ammentaen tältä pohjalta. Elokuva onkin tavallaan kansanperinteeseen juurtuva maaseutukauhun edustaja, jossa ei turvauduta tavanomaisiin katolisiin ristiinnaulitsemisiin tai vihkiveteen, vaan manausrituaalit ovat brutaalimpia ja alkukantaisempia. Argentiinalaisen kriitikon Paula Vázquez Prieton sanoin When Evil Lurks “jatkaa maaseutukauhun perinnettä – eksorsismielokuvaa ilman ristejä ja vihkivettä – ja yltää nykyaikaisen kauhun kärkikaartiin… Kauhua, joka upottaa juurensa esi-isiemme pelkoihin ja julmien kansantarinoiden perinteeseen”. Elokuva vihjaa myös, kuinka pahuus tarttuu kuin ideologia: Rugna on verrannut leviävää riivausta jopa fasismin tarttumiseen – huonot ja vaaralliset ajatukset voivat tarttua yhteisöön kuin demoninen virus, jos ihmiset menettävät kriittisen harkintansa ja “pieni piru olkapäillä” ottaa vallan.

Kaiken tämän keskellä When Evil Lurks pohtii myös viattomuuden turmeltumista. Elokuvassa lapset ja eläimet, perinteisesti viattomuuden symboleina pidetyt, eivät ole turvassa – päinvastoin, paha pesiytyy juuri heihin erityisen helposti. Eräässä kohtauksessa vanha manaaja Mirtha tokaisee kolkosti: “Pahuus tykkää lapsista, ja lapset tykkäävät pahuudesta”. Rugna on tarkoituksella rikkonut kauhun tabuja vahingoittamalla lapsia ja lemmikkejä tarinassa; hän kuvailee tyyliään “täysin heavy metaliksi, ilman myönnytyksiä” – jos tarina vaatii lapselle jotain kamalaa tapahtuvaksi, niin tapahtuu. Tällä rankalla ratkaisulla Rugna haluaa saada katsojan tuntemaan, että kukaan ei ole turvassa, mikä lisää turvattomuuden tunnetta katsojassa. Teemallisesti tässä voidaan nähdä kommentti siitä, miten viattomuus ja puhtaus voivat pahimmillaan korruptoitua, ja kuinka vanhempien pelot lastensa puolesta voivat muuttua lihaksi – äärimmäisessä muodossa. Moni tuore kauhuelokuva on käsitellyt vanhemmuuden pelkoja symbolisesti, mutta Rugna vie teeman ääritekoihin kirjaimellisesti.

Yhteenvetona When Evil Lurks on harvinaisen monitasoinen kauhuelokuva, jossa verisen ja yliluonnollisen pintaosan alla kytee yhteiskunnallisia ja inhimillisiä teemoja. Se on samaan aikaan “kovaa iskevää kauhua, jossa pintatason säikyttely on yhtä vahvaa kuin syvemmät temaattiset kysymyksensä”. Pahuus on elokuvassa todellista demonina, mutta myös metaforaa ihmisten toiminnalle – luottamuksen rapautumiselle, väärille päätöksille ja yhteiskunnan laiminlyönneille. Juuri tämä yhdistelmä tekee elokuvasta niin ajatuksia herättävän: katsoja jää pohtimaan, kuka lopulta on syyllinen pahaan – yliluonnollinen olento vai ihmiset itse, jotka päästivät sen valloilleen.

Näyttelijäsuoritukset ja hahmot: When Evil Lurksin henkilögalleria

When Evil Lurks nojaa vahvasti argentiinalaiseen näyttelijäkaartiin, joka tuo uskottavuutta ja intensiteettiä karmivaan tarinaan. Pääosissa veljeksiä Pedroa ja Jimmyä esittävät Ezequiel Rodríguez ja Demián Salomón, joiden suoritukset luovat elokuvan emotionaalisen ytimen. Rodríguez tekee Pedrona hienoa työtä tuoden esiin hahmon kovan ulkokuoren alla kytevän epätoivon ja syyllisyyden tunteet. Salomón tasapainottaa veljesdynamiikkaa Jimmynä, joka on luonteeltaan lempeämpi mutta joutuu kauhujen keskellä kasvokkain oman pelkuruutensa ja rohkeutensa kanssa. Veljesten välinen suhde – toinen kiivas ja äkkipikainen, toinen varovaisempi – tuntuu aidolta ja antaa katsojan välittää heidän kohtalostaan.

Sivuosissa nähdään kokeneita konkareita ja uusia kasvoja. Luis Ziembrowski tekee mieleenpainuvan roolin itsekeskeisenä maanomistaja Ruizina, joka ylimielisyydessään sysää tapahtumaketjun liikkeelle. Ziembrowskin hahmo edustaa vanhaa valtaa ja ahneutta, ja näyttelijä tuo rooliin juuri sopivaa koppavuutta sekä lopulta kauhua, kun hänen tekonsa kääntyvät itseään vastaan. Silvina Sabater (tunnetaan myös nimellä Silvia Sabater) on karmivan rauhallinen Mirthan roolissa – entisenä “siivoojana” eli manaajana hänen hahmonsa kantaa tarinan mytologiaa ja laukoo painavia repliikkejä kyllästyneellä äänellä. Juuri Sabaterin hahmon suusta kuullaan tuo kuuluisa repliikki lasten taipumuksesta pahaan, ja hän onnistuu tuomaan rooliin synkkää karismaa.

Erityisesti Virginia Garófalo ansaitsee maininnan Sabrinan, Pedron ex-vaimon, roolissa. Garófalon roolisuoritus on lyhyessä ajassa voimakas ja järkyttävä – hänellä on elokuvassa eräs huippukohtaus, täynnä hysteriaa ja kauhua, jossa hänen tunneilmaisunsa on veret seisauttavaa. Kriitikot ovat verranneet Garófalon intensiteettiä jopa Shelley Duvalliin Hohdon kuuluisassa huutokohtauksessa. Tämä vertaus kertoo, kuinka vahvasti Garófalo heittäytyy kauhun ja epätoivon tilaan hahmonsa kautta. Myös Paula Rubinsztein jää mieleen veljesten iäkkäänä äitinä, joka edustaa viattomuutta ja haurautta pahenevien tapahtumien keskellä. Hänen läsnäolonsa tuo tarinaan inhimillisen, surullisen sävyn, kun perheen eri sukupolvet kohtaavat yliluonnollisen uhan.

Elokuva vaatii paljon myös nuorilta näyttelijöiltään ja eläinnäyttelijöiltä, mikä on aina riskialtista kauhugenressä. Marcelo Michinaux (Santino) ja Emilio Vodanovich (Jair) esittävät Pedron poikia, joista etenkin Jair on tarinassa haavoittuvainen erityistarpeineen (hän on autistinen lapsi, mikä tuo lisäkerroksen hahmon käytökseen). Nuoret näyttelijät selviytyvät rankoista kohtauksista vakuuttavasti – esimerkiksi kohtaus, jossa Santino katoaa ja Jair käyttäytyy oudon tyynesti, on hyytävä juuri lasten rauhallisuuden vuoksi. Ohjaaja Rugna tiesi ottavansa haasteen kuvatessaan lapsia ja eläimiä näin pelottomasti: Argentiinassa lapsinäyttelijöiden kanssa työskentelyä rajoittavat säännöt, jotka kieltävät heitä pelottelemasta tai altistamasta suoralle kauhulle kuvauksissa. Rugna ja työryhmä joutuivatkin luoviin ratkaisuihin saadakseen tarpeeksi materiaalia lasten kanssa lyhyissä kuvausjaksoissa – tästä huolimatta lopputulos on uskottava. On mainittava myös elokuvan koira, rodultaan ranskalainen mastiffi (Dogue de Bordeaux), joka valittiin juuri pelottavan ulkonäkönsä vuoksi. Tuo koira hahmona tuo tarinaan yhden sen järkyttävimmistä hetkistä, ja kouluttajien varoituksista huolimatta Rugna sai puristettua eläimestä esiin tarvittavan kauhistuttavan olemuksen.

Kaiken kaikkiaan When Evil Lurks -elokuvan näyttelijäkaarti suoriutuu erinomaisesti vaativasta materiaalista. Näyttelijät esittävät hahmonsa häkellyttävän realistisesti, mikä on tärkeää, sillä mitä sekopäisemmäksi tapahtumat muuttuvat, sitä tärkeämpää on, että katsoja uskoo hahmojen reaktioihin. Vaikka elokuva etenee niin nopeasti, ettei se ehdi syvällisesti kehittää kaikkia hahmojaan taustatarinoineen, näyttelijöiden vahvat tulkinnat pitävät katsojan otteessaan. Pienetkin roolit – kuten María Elena demonin riivaaman Urielin äitinä (Isabel Quinteros) tai Ruizin vaimo Jimena (Desirée Salgueiro), joka yrittää epätoivoisesti estää miestään tekemästä kohtalokkaita virheitä – tuntuvat merkityksellisiltä ja aidoilta. Useat hahmot saavat osakseen kauhistuttavia kohtaloita, ja juuri näyttelijöiden ansiosta nämä kohtaukset iskevät täysillä tunteisiin. On harvinaista nähdä kauhuelokuva, jossa näin moni näyttelijäsuoritus jää mieleen, mutta When Evil Lurks onnistuu tässä – pelon, paniikin, surun ja vihan tunteet välittyvät katsojalle jokaisesta hikisestä kasvonilmeestä ja epätoivoisesta huudosta.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Rugnan tinkimätön visio

Elokuva on selkeästi ohjaajansa Demián Rugnan näköinen teos. Rugna on Argentiinassa pitkän linjan kauhuntekijä, jonka aiempi kansainvälinen menestys Aterrados (Terrified, 2017) viritti odotuksia myös When Evil Lurks -elokuvaa kohtaan. Rugna vastaa sekä ohjauksesta että käsikirjoituksesta, mikä näkyy lopputuloksen yhtenäisessä visiosta – hänellä on ollut täysi luova vapaus toteuttaa omaperäinen näkemyksensä kauhusta. Käsikirjoitus palkittiinkin jo kehittelyvaiheessa: elokuva voitti Sitges-elokuvajuhlien Pitchbox-tapahtumassa “Runner Up” -palkinnon lupaavasta käsikirjoituksesta vuonna 2021. Tämä antoi viitteitä siitä, että Rugnan tarina erottui edukseen jo ideatasolla.

When Evil Lurks ottaa kuluneen eksorsismi/riivauskauhun alalajin ja vääntää sen uuteen, kieroon muotoon. Rugna on itse todennut, että hänen tavoitteenaan oli löytää oma näkökulmansa possession-teemaan, joka on jo lukemattomien elokuvien kuluttama trope. Hän onnistuukin tässä erinomaisesti: tarinan maailma noudattaa omia sääntöjään (demoninen “syntymä” prosessina, “siivoojat” manaajina, tartunnan lailla leviävä riivaus), jotka ovat virkistävän erilaisia verrattuna tavanomaisiin katolisiin manaustarinoihin. Käsikirjoitus esittelee katsojalle sääntöjä ja tabuja, ja sitten rikkoo ne systemaattisesti hahmojensa toiminnan kautta – seuraukset ovat aina hirvittävät. Rugna rakentaa näin jännitettä: kun säännöt on selitetty, katsoja pelkää valmiiksi, mitä tapahtuu kun (väistämättä) joku törmää näihin kieltoihin tietämättömyyttään tai uhkarohkeuttaan. Tässä mielessä Rugnan käsikirjoitus on mestarillisen julma – hän virittää yleisön odottamaan pahinta ja pitää lupauksensa kerta toisensa jälkeen.

Ohjauksessaan Rugna osoittaa paitsi teknistä taituruutta myös häikäilemätöntä rohkeutta ravistella katsojaa. Hän on sanonut suoraan, ettei tee “myönnytyksiä” kauhussa. Tämä näkyy siinä, että hän uskaltaa näyttää asioita, joita moni ohjaaja karttaisi: When Evil Lurks ei leikkaa pois julmimpienkaan käänteiden edellä, vaan päinvastoin Rugna pitkittää niitä, kiusaa katsojaa vaaran tunteella ennen kuin isku tulee. Los Angeles Timesin arviossa kiitettiin, kuinka Rugna “roikottaa kuoleman odotusta niin pitkään, että lopullinen veriteko on katsojalle melkein helpotus” – eli kauhun rakentelu on taiten rytmitetty. Rugnan ohjaus hyödyntää paljon sellaista, mitä kauhuelokuvissa harvoin näkee: äärimmäisen graafista väkivaltaa päivänvalossa, lasten uhraamista ja kotieläinten muuttumista kammottaviksi. Näillä valinnoilla Rugna rikkoo genrekliseitä. Monet modernit kauhut luottavat enemmän psykologiseen jännitykseen ja hienovaraisuuteen, mutta Rugna palauttaa mieleen 1970-80-lukujen kauhuohjaajien ronskiuden – mieleen tulevat italialaisen Lucio Fulcin veriset visiot tai jopa John Carpenterin häikäilemättömät yllätykset. Samalla Rugnan työssä on ajankohtaista terävyyttä: hän on kuin yhdistelmä vanhaa gore-mestaria ja uutta yhteiskunnallista kommentaattoria.

Sävyltään When Evil Lurks on armoton ja synkkä, mutta mukana on myös mustaa huumoria pilkahduksina. Rugna itse on maininnut omaavansa kieroutuneen huumorintajun, joka puskee esiin tietyissä häiritsevissä mielikuvissa. Elokuvassa tämä näkyy esimerkiksi joissain absurdeissa dialogin pätkissä tai tilanteiden ironisuudessa – vaikkapa hahmojen saadessa kesken pakomatkan kiusallisen käytännön ohjeen olla käyttämättä kännyköitä demonin vuoksi (katsoja saattaa hymähtää: välittääkö Lucifer muka puhelimista?). Rugna tasapainottaa huumorin kuitenkin taiten, jottei se riko elokuvan vakavaa tunnelmaa. Hän on verrannut kauhun rytmiä komedian rytmiin: ajoituksen täytyy olla täydellinen, jotta säikäytys (tai vitsi) toimii. When Evil Lurksissaohjaus pitää yllä tiukkaa rytmiä – kohtaukset vaihtuvat nopeasti, mutta juuri oikeissa kohdissa viivytään hetki liikaa, jotta epämukavuus maksimoituu.

On totta, että Rugnan hengästyttävä tempo jättää hahmojen taustoille vain vähän aikaa. Muutamat kriitikot huomauttivat, että loppupuolella elokuva yrittää tuoda tragediaa hahmojen kohtaloihin, mutta tunnekoukku ei aivan yllä mestariteoksen tasolle, koska katsojalla ei ole ollut aikaa kiintyä syvemmin. Tämä on pieni särö muuten tehokkaassa käsikirjoituksessa. Rugna ampuu selvästi mieluummin yli kuin jää varovaiseksi: hän mieluummin vyöryttää idean ja käänteen toisensa perään kuin pysähtyy selittelemään. Tuloksena on juoneltaan säälimättömän kiivas elokuva, jossa on ehkä draamallisia puutteita, mutta joka ei jätä katsojaa kylmäksi. Rugnan visio on alusta loppuun hänen omansa – hän on kertonut, että suurenkin menestyksen jälkeen haluaa seuraavaksi tehdä elokuvia samalla vapaudella, mieluiten omiin ideoihinsa pohjaten. Tämä itsenäisyys näkyy When Evil Lurksissa: se on persoonallinen, jopa omalaatuinen teos, joka ei kumartele valtavirran odotuksia.

Lisähuomiona ohjauksesta mainittakoon Rugnan vahva musiikillinen tausta, joka ujuttaa itsensä elokuvaan. Rugna on heavy metal -fani ja muusikko, ja hän jopa äänitti elokuvaan tunnuskappaleen oman metallibändinsä kanssa. Elokuvan nimi When Evil Lurks on napattu argentiinalaisen heavy-yhtyeen Logosin kappaleesta vuodelta 1995, ja Rugnan rock-energia tuntuu elokuvan rytmityksessä ja asenteessa. Rugna itse kuvaili tyyliään “täysin heavy metaliksi” viitaten siihen, ettei hän kaihda mitään äärimmäistä ratkaisua. Ohjaajana Rugna erottuu nykykauhun tekijöiden joukosta juuri tällä tinkimättömyydellään. Kriitikko Alexandra Heller-Nicholas kirjoitti, että When Evil Lurks on järkyttävä mutta taidokkaasti toteutettu kauhufilmi, joka nostaa Rugnan nimen samaan keskusteluun Cronenbergin, Romeron, Carpenterin ja Argenton kanssa – todellinen genremestari on syntynyt. Se on erittäin suuri kehu, ja Rugna näyttäisi lunastavan paikkansa modernin kauhun kartalla juuri tällä elokuvalla.

Visuaalinen tyyli ja äänisuunnittelu: Päivänvalon painajainen

Visuaalisesti When Evil Lurks on yhtä aikaa lumoavan kaunis ja järkyttävän raaka. Elokuvan kuvauksesta vastaa Mariano Suárez, ja hän tallentaa Argentiinan maaseudun maisemat upeasti. Ruohoaavikoiden ja maalaistalojen idylli kuitenkin käännetään katsojaa vastaan: Rugna sijoittaa monet kauheimmat tapahtumat kirkkaaseen päivänvaloon, mikä riisuu katsojalta viimeisenkin suojan tunteen. Tyypillisessä kauhuelokuvassa pimeys on pelon liittolainen, mutta When Evil Lurks näyttää veriteot armotta auringon alla – aivan kuin “valokeila” suunnattaisiin suoraan makabereihin yksityiskohtiin. Eräs kriitikko huomautti, että elokuva “riistää katsojalta varjojen tarjoaman lohdun näyttämällä kauheudet päivänvalossa”, ikään kuin sananmukaisesti valaisisi silpomiset ja demoniset kohtaukset täyteen näkyviin. Tämä on tehokas tyylikeino, joka saa katsojan olon entistä alastomammaksi kauhun edessä – mikään pimeä nurkka ei suojaa, kun pahuus voi iskeä missä ja milloin tahansa.

Kuvaustyyli hyödyntää pitkälti aitoja ympäristöjä ja käytännön efektejä. Elokuvan gore-efektit ovat poikkeuksellisen graafisia ja realistisia. Jo alkukohtauksessa nähtävä ruumis on esillä koko inhottavuudessaan: sisäelimet höyryävät viileässä aamuilmassa ja ruumiinpuolikkaat lojuvat maassa kärpästen peitossa. Myöhemmin kohdataan mädäntyneen Urielin turvonnut keho täynnä märkiviä paiseita – varoitus herkkävatsaisille: When Evil Lurks vilisee mätää, verta ja suolenpätkiä tavalla, joka saa kokeneemmankin kauhukatsojan nikottelemaan. Tehostemaskeeraaja (Elizabet Gora) ja erikoistehosteista vastaava tiimi (Marcos Berta Studio) ovat tehneet tinkimätöntä työtä. Paholaisen riivaamat ihmiset näyttävät karmivilta ilman liiallista CGI:tä – kasvot vääristyvät, iho rakoilee ja silmät muuttuvat elottomiksi. Erityisen vaikuttava on kohta, jossa lapsi ilmestyy takaisin kuolleista kasvot kalpeina ja käytös karmivan ilottomana; hienovarainen maskeeraus ja lapsinäyttelijän kylmä hymy tekevät tilanteesta hyytävän. Rugna ei myöskään säästele brutaaliudessa: väkivalta iskee nopeasti ja silmää räpäyttämättä, oli uhri sitten lapsi tai aikuinen. Useat kohtaukset testaavat katsojan sietokykyä – esimerkiksi eräs itsensä vahingoittamiseen liittyvä kohtaus ja muutama järkyttävä kuolema tapahtuvat kamera edessä lähes eksplisiittisesti. Elokuvan estetiikka on siis äärimmäisen verinen ja “sairas”, minkä vuoksi se ei todellakaan sovi herkimmille katsojille. Kuten eräs arvio kiteytti: “Poikkeuksellisen groteski, ilkeä ja ytimiltään mädännäinen elokuva, joka jää varmasti kalvamaan katsojan mieltä pitkäksi aikaa”.

Rugnan ja Suárezin kuvaustyyli on saanut vaikutteita myös art-house-kauhusta, vaikka sisältö on eksploitaation rajamailla. Moni kuvakulma ja rauhallinen kameranliike tuovat mieleen A24-yhtiön kauhuelokuvat (kuten The Witch), joissa maalaismaisemia käytetään painostavan tunnelman luomiseen. When Evil Lurks onkin visuaalisesti harkittu: kamera ei tärise tai poukkoile liikaa, vaan useissa kohtauksissa karmivuus syntyy siitä, että kamera viipyy ehkä sekunnin liian pitkään jossain kuvassa. Esimerkiksi yhdessä jaksossa perhe pakenee autolla päivänvalossa, kunnes hiljaisuus rikkoutuu äkkiarvaamatta – kamera seuraa auton sisällä hermostunutta tunnelmaa ja kääntyy sitten paljastaen karmean näkyyn auton ulkopuolella. Tällaisten hetkien ajoitus on juuri oikea, jotta säikähdys on maksimaalinen. Leikkaaja Lionel Cornistein ansaitsee kiitoksen siitä, että elokuvan rytmi pitää otteessaan: leikkaus on kiihkeää silloin kun paniikki on päällä, mutta malttaa hidastaa juuri sen verran, että katsoja ehtii vain odottaa pahinta ennen seuraavaa iskua. Muutamassa arviossa kehuttiin, että When Evil Lurks onnistuu luomaan “kuristavan” jännityksen tunteen, “jopa silloin kun mitään kauheaa ei näennäisesti tapahdu ruudulla”, kiitos tarkkaan mietityn kuvakerronnan ja äänien.

Äänisuunnittelu ja musiikki täydentävät visuaalista tykitystä loistavasti. Pablo Fuun säveltämä musiikki on pääosin hienovaraisen uhkaavaa – matalia jyrähdyksiä, jousien kiristelyä ja elektroakustisia huminoita, jotka kasvavat demonisen murinan rinnalla. Musiikki ei ole jatkuvasti läsnä, vaan Rugna uskaltaa käyttää myös hiljaisuutta tehokeinona. Monet kohtaukset alkavat lähes äänettömästi, vain ympäristön luonnolliset äänet (kuten heinäsirkat, tuulen humina) taustallaan, mikä luo realistisuutta. Sitten, kun pahaenteiset merkit ilmestyvät, ääniraita hyökkää kimppuun: jossain kaukana kaikuu outo matala karjunta, radiosta kuuluu häiriöääniä, koirat ulvovat. Äänisuunnittelu rakentaa jatkuvaa levottomuutta; jopa kohtauksissa, joissa näkyvillä ei ole mitään pelottavaa, taustalla saattaa kuulua epämääräisiä narahduksia tai kuiskauksia, jotka saavat niskavillat pystyyn. Eräs kriitikko vertasi elokuvan hermostuttavaa leikkaus- ja äänitempoa jopa Safdien Uncut Gems -trilleriin, jos se olisi yhdistetty ranskalaiseen extremekauhugenreen – niin tehokkaasti When Evil Lurks pumppaa katsojan adrenaliinia katkonaisilla äänillä ja kiireisellä rytmillä. Ei ole yllätys, että elokuvan äänisuunnittelija Pablo Isola sai ehdokkuuden Platino-gaalassa parhaasta äänestä vuoden 2024 palkintokisassa.

Musiikin saralla Rugna ujuttaa mukaan oman rakkautensa heavy metaliin. Elokuvan lopputekstien aikana kuullaan ohjaajan bändin (Pasco 637) esittämä heavy metal -kappale, joka on uudelleentulkinta nimikkobiisistä “When Evil Lurks”. Tämä metallisävy jatkuu tavallaan läpi elokuvan äänimaiseman – moni kohtaus ikään kuin groovaa eteenpäin raskaalla rytmillä, vaikkei taustalla soikaan kitarariffejä. On kuitenkin pari kohtausta, joissa nopeatempoisempi musiikki tai syke puskee päälle ja korostaa toimintaa. Toisaalta karmivimmissa hetkissä When Evil Lurks uskaltaa myös olla täysin musiikiton, jolloin esimerkiksi riivatun henkilön omituinen äännähtely tai ympäristön äänet nousevat pintaan. Erityisesti demonin “syntymän” lähestyessä ääniraita täyttyy epätodellisista, korviavääntävistä äänistä – kuin kymmeniä kärpäsiä surisisi, sika röhkisi syvällä äänellä ja ihmisen kurluttava huuto sekoittuisivat. Nämä äänitehosteet ovat todella painajaismaisia ja jäävät kummittelemaan mieleen.

Kokonaisuutena When Evil Lurks on audiovisuaalisesti vahva elokuva, joka palkitsee sekä kauhufanin että elokuvakriitikon silmän. Sen kuvasto on unohtumatonta – kuvia jotka ovat yhtä aikaa kauniita ja kammottavia – ja sen äänimaailma syventää jokaisen kauhun hetken. Ei ole ihme, että elokuva sai tunnustusta äänestään ja voitti kauhufestivaaleilla palkintoja visuaalisen vaikuttavuutensa vuoksi. When Evil Lurks näyttää, että pienelläkin budjetilla (ilman valtavien studioiden tehostearsenaalia) voi luoda kokonaisvaltaisen kauhuelämyksen, joka pureutuu katsojan luihin ja ytimiin niin kuvalla kuin äänellä.

Tuotanto ja taustat: Kuvaukset, budjetti ja tuotantoyhtiöt

When Evil Lurks syntyi suhteellisen pienimuotoisena projektina, joka kuitenkin kasvoi kansainväliseksi menestystarinaksi. Tuotannosta vastasi yhdysvaltalainen kauhualustoistaan tunnettu Shudder yhdessä argentiinalaisten La Puerta Roja -yhteistyökumppanien kanssa (Aramos Cine ja Machaco Films). Mielenkiintoista on, että kyseessä on Shudderin ensimmäinen espanjankielinen alkuperäistuotanto – amerikkalainen yritys lähti rohkeasti tukemaan argentiinalaista kauhua. Tuottajana toimi Fernando Díaz ja Rugnan lisäksi taustavoimissa olivat mm. Roxana Ramos (tuotantopäällikkönä). Budjetista ei ole julkisesti kerrottu tarkkoja lukuja, mutta indie-kauhuksi sen arvioidaan olleen melko maltillinen. Rugna on itse maininnut Argentiinan elokuvasäätiön INCAA:n tuen olleen ratkaisevaa: ilman julkista rahoitusta tällainen elokuva olisi jäänyt tekemättä. INCAA rahoitti myös Rugnan aiempaa Aterrados-hittielokuvaa, joten When Evil Lurks pääsi rakentumaan aiempien projektien pohjalle. Rugnan mukaan Argentiinassa kauhuelokuvien teko oli pitkään hankalaa, mutta 2000-luvulta alkaen INCAA ja genrefestivaalit (kuten Buenos Aires Rojo Sangre) ovat luoneet pohjaa, jolla tekijät ovat voineet kasvaa ja saada näkyvyyttä.

Kuvausvaihe sijoittui vuoteen 2022, ja elokuva kuvattiin täysin Argentiinassa. Tarkkoja kuvauspaikkoja ei ole laajalti paljastettu, mutta tarinan miljöö viittaa Pampan alueen maaseutukyliin Buenos Airesin maakunnan laitamilla. Maantieteellisesti tapahtumat tuntuvat sijoittuvan “ei minnekään ja kaikkialle” – ympäristö on universaali maalaiskylä latinalaisessa Amerikassa. Rugna hyödynsi paljon luonnonvaloa ja oikeita maatiloja kuvatessaan, mikä tuo elokuvaan autenttisuutta. Koska lapsinäyttelijät ja eläimet olivat keskeisessä osassa, tuotantoryhmä joutui varautumaan erityisjärjestelyin. Yökuvauksia oli rajoitettava lasten osalta, ja jokaisen vaarallisen kohtauksen kohdalla tehtiin huolelliset suunnitelmat, jotta sekä nuoret näyttelijät että eläimet pysyivät turvassa. Esimerkiksi se kuuluisa koirakohtaus toteutettiin osissa ja erikoisefekteillä; julman näköinen Dogue de Bordeaux -koira oli kouluttajan valvonnassa, ja lapsinäyttelijän kanssa käytettiin ajoituksia ja leikkausta niin, että todellista vaaraa ei syntynyt, vaikka lopputulos on äärimmäisen uskottava.

Eräs mielenkiintoinen tuotantoknoppi liittyy elokuvan nimeen: Rugna keksi käyttää argentiinalaisen heavy metal -yhtye Logosin biisin nimeä “When Evil Lurks” suoraan elokuvan englanninkielisenä nimenä. Espanjaksi elokuva kulkee nimellä Cuando acecha la maldad, mikä on suora käännös (“kun pahuus vaanii”). Rugnan metallimieltymykset näkyvät siis jopa nimivalinnassa. Hän meni niinkin pitkälle, että äänitti mainitun kappaleen uudelleen omaan soundtrackiinsa – harva ohjaaja voi sanoa nauhoittaneensa nimikkobiisin elokuvaansa!

Tuotantoprosessin aikana elokuva sai jo varhain positiivista huomiota alan sisäpiirissä. Joulukuussa 2022 keskeneräisestä versiosta järjestettiin varhainen teollisuusscreening Latinalaisen Amerikan suurimmassa elokuva-alan tapahtumassa Ventana Surissa Buenos Airesissa. Tällä Ventana Sur -esityksellä When Evil Lurks voitti Blood Window-palkinnon parhaana genrefilminä, mikä ennakoi tulevaa menestystä. Lisäksi rahoituksen ja jakelun kannalta tärkeää oli ranskalaisen myyntiyhtiön Charadesin kiinnostus: se otti hoitaakseen elokuvan kansainväliset myyntioikeudet Toronton festivaalin yhteydessä ja auttoi näin levittämään elokuvaa laajemmalle yleisölle.

Koska elokuva on osittain yhdysvaltalaisessa omistuksessa Shudderin kautta, sen maailmanlaajuinen levitys oli alusta asti suunniteltu kattavaksi. Kieli on espanja, mutta Yhdysvalloissa ja muualla se julkaistiin alkuperäisäänellä tekstityksin – dubbausta ei juurikaan käytetty, mikä on tavallista kauhugenren kansainvälisissä hiteissä. Leikkaus (99 minuutin kesto) pysyi samana kaikkialla, eli mitään ei sensuroitu isompia markkinoita varten. Tämä on sinänsä yllättävää, sillä When Evil Lurks sisältää kohtauksia, jotka voisivat herkästi joutua sensuurin kohteeksi joissain maissa. Esimerkiksi Yhdysvaltain teatterilevitykseen elokuva kuitenkin pääsi leikkaamattomana (sille ei tosin haettu MPAA-ikärajaa, vaan se julkaistiin käytännössä unrated-luokituksella erikoislevityksessä). Monet katsojat pitivät elokuvaa jopa “NC-17-materiaalina” väkivaltaisuutensa takia, vaikkei virallista NC-17-leimaa ollutkaan.

Tuotannollisesti Rugna ja tiimi näyttivät, että intohimoprojekti voi lyödä läpi ilman suurstudioiden koneistoa. Koko prosessi käsikirjoituksesta valmiiksi elokuvaksi kesti muutaman vuoden, ja Rugna ehti ohjata myös erään Hollywood-projektin (antologiaelokuvaan episodin) välissä. Silti When Evil Lurks säilyy hyvin itsenäisenä luomuksena. Rugna on kertonut arvostavansa sitä, että sai tehdä elokuvan omilla ehdoillaan – veri, suolenpätkät ja kaikki – ilman että tuottajat yrittivät “amerikkalaistaa” tai pehmentää hänen tyyliään. Tämä vapaus näkyy lopputuloksessa positiivisesti. Kaikesta päätellen When Evil Lurks oli tekijöilleen riskinotto, joka kannatti: elokuva keräsi kehuja, palkintoja ja tuotti pienen budjetin elokuvaksi mukavasti lipputuloja, avaten samalla ovia uusille espanjankielisille kauhuhankkeille.

Julkaisuhistoria ja levitys: festivaaleilta suoratoistoon

Ennen laajaa yleisölevitystä When Evil Lurks teki näyttävän kierroksen elokuvafestivaaleilla. Maailmanensi-iltansa elokuva sai syyskuussa 2023 arvostetulla Toronton kansainvälisellä elokuvajuhlilla Midnight Madness -sarjassa. Ensiesitys Torontossa 13.9.2023 keräsi heti huomiota: Rugnan elokuvaa hehkutettiin festivaalin rohkeimpana kauhupalana, ja se myytiin nopeasti loppuun yömyöhään esitettynä näytöksenä. Toronton jälkeen elokuva matkasi Yhdysvaltoihin Austinissa järjestettävälle Fantastic Fest -genrefestivaalille, missä hardcore-kauhufanit ottivat sen riemuiten vastaan (Fangorian haastattelussa Rugna mainitsi näytöksen olleen suuri menestys). Samoihin aikoihin Los Angelesissa Beyond Fest esitti elokuvan, tuoden sen Kalifornian kauhuyleisön tietoisuuteen. Lokakuussa 2023 When Evil Lurks palasi Eurooppaan ja osallistui Espanjassa legendaarisille Sitgesin kansainvälisille fantasian ja kauhun elokuvajuhlille. Siellä tapahtui historiallista: Rugnan teos voitti Sitgesin pääpalkinnon parhaana elokuvana, ensimmäisenä latinalaisamerikkalaisena elokuvana festivaalin historiassa. Lisäksi se sai Sitgesissä Blood Window -yleisöpalkinnon parhaalle latinalaisamerikkalaiselle genre-elokuvalle. Sitgesin voitto nosti elokuvan profiilin kattoon genrefanien keskuudessa ja varmisti, että levittäjät eri maissa kiinnostuivat siitä.

Shudderin ja IFC Filmsin suunnitelma olikin alusta asti yhdistää festivaalihype ja kaupallinen levitys. Yhdysvalloissa IFC Films julkaisi elokuvan teattereissa 6. lokakuuta 2023. Teatterilevitys oli rajoitettu mutta yllättävän laaja ottaen huomioon elokuvan brutaalin sisällön ja vieraan kielen: se pyöri samanaikaisesti useiden suurkaupunkien indie-teattereissa ja drive-in-näytöksissä. Samoihin aikoihin elokuva esitettiin erikoisnäytöksinä mm. Lontoon FrightFest-tapahtumassa ja Ranskan Lyonissa Hallucinations Collectives -festivaalilla, mikä kasvatti eurooppalaista kiinnostusta. Suomessa ja Pohjoismaissa elokuvaa ei tuotu teattereihin, mutta se nähtiin marraskuussa 2023 Night Visions -festivaalilla Helsingissä (jossa se järkytti ja ihastutti festariyleisöä). Laajamittaisesti eurooppalaisyleisö pääsi elokuvan pariin marraskuun lopulla ja joulukuussa 2023, kun se levisi Espanjaan, Ranskaan ja useisiin Latinalaisen Amerikan maihin elokuvateattereihin. Argentiinassa kotimaan ensi-ilta koitti 9. marraskuuta 2023, ja se oli tapaus: elokuva avattiin poikkeuksellisen monessa salissa kauhuelokuvaksi – noin 190 salissa kautta maan.

Kotimaassaan Argentiinassa When Evil Lurks nousi nopeasti ilmiöksi. Avauksen ensimmäisenä viikonloppuna se veti teattereihin 40 000 katsojaa, mikä on huima luku kauhuelokuvalle Argentiinassa. Alkuun tällä määrällä se sijoittui Argentiinan kaikkien aikojen kauhuelokuvien katsojatilastossa 4. sijalle, edellään vain muutama aikaisempi kotimainen kauhuhitti. Jo 11 päivän kuluttua ensi-illasta When Evil Lurks oli kuitenkin kivunnut historian katsotuimmaksi argentiinalaiseksi kauhuelokuvaksi, yli 110 000 myydyllä lipulla. Elokuva jatkoi pyörimistään teattereissa joulukuun ja vielä vuoden 2024 alun yli, saavuttaen yli 300 000 katsojan kokonaisyleisön Argentiinassa. Se oli vuoden 2023 neljänneksi katsotuin elokuva Argentiinassa ylipäätään – siis ohittaen monia Hollywoodin jättielokuvia paikallisessa katsojamäärässä. Tämä kertoo siitä, miten vahvasti paikallinen yleisö otti Rugnan teoksen omakseen, ehkäpä kansallisen ylpeydenkin kautta (harvoin paikallinen kauhu menestyy näin hyvin). Etelä-Amerikassa muutkin maat seurasivat: When Evil Lurkssai teatterilevityksen mm. Meksikossa, Brasiliassa, Chilessä, Kolumbiassa, Perussa, Paraguayssa, Ecuadorissa ja Boliviassa alkuvuodesta 2024. Espanjassa elokuva ehti teattereihin jo vuoden 2023 loppupuolella, missä se keräsi myös hyviä katsojalukuja espanjalaisittain (Latinalaisen Amerikan menestys auttoi markkinoinnissa).

Yhdysvalloissa teatterikierros oli lyhyt mutta tuottoisa: When Evil Lurks keräsi avausviikonloppunaan kiitettävästi yleisöä muutamasta kymmenestä salista, tuoden kauhufanit paikalle uteliaisuudella “maailman pelottavimmasta uudesta elokuvasta”. Lipputulot Yhdysvalloissa nousivat noin puoleen miljoonaan dollariin, mikä on vahva suoritus vieraskieliselle rajun sisällön elokuvalle. Pian teatterilevityksen jälkeen, 27. lokakuuta 2023, elokuva saapui laajemman yleisön ulottuville Shudder-suoratoistopalveluun. Shudder markkinoi elokuvaa isosti “Halloween-kauden” kohokohtana, ja se nousi nopeasti palvelun katsotuimpien elokuvien joukkoon. Useissa maissa (kuten Suomessa) Shudderin sisältöä on tarjolla myös suurempien alustojen kautta; esimerkiksi Yhdysvalloissa When Evil Lurks lisättiin Shudderin kautta myös Hulun ja AMC+:n valikoimiin. Myös Disney+ lisensoi sen joillain alueilla Star-sisältöön (yllätyskäänteenä Disney+:ssa julkaistiin Argentiinassa tämä kauhuelokuva, koska paikallinen Disney jakaa Shudderin sisältöä Starin alla).

Festivaalikiertue jatkui vielä vuoden 2024 puolella palkintosateessa. Tammikuussa 2024 elokuva kilpaili Gérardmerin kansainvälisellä fantasiaelokuvafestivaalilla Ranskassa, jossa se voitti sekä kriitikkopalkinnon että yleisöpalkinnon – harvinainen tuplavoitto, joka vahvisti sen asemaa vuoden puhutuimpana kauhuelokuvana. Samoihin aikoihin näyttelijä Ezequiel Rodríguez ja muut tekijät kiersivät esittelemässä elokuvaa pienemmillä genrefestareilla, esimerkiksi San Sebastiánin kauhu- ja fantasiaviikolla (kuten alla olevassa kuvassa nähtiin). When Evil Lurks levisi siis kirjaimellisesti maailmanlaajuisesti: se pyöri valkokankailla viidellä mantereella, aina isoista kaupungeista pienempiin paikallisiin festivaaleihin.

Elokuvan tekijät esittelivät When Evil Lurks -kauhuelokuvaa lukuisilla festivaaleilla, mikä kasvatti ennakkoon siihen kohdistunutta hypeä ja kysyntää. Toronton ja Sitgesin kaltaisten merkittävien festivaalien jälkeen elokuva levisi teattereihin eri puolilla maailmaa, ja lopulta suoratoistoon Shudder-palvelussa.

Suoratoistojulkaisun myötä When Evil Lurks löysi tiensä myös laajemman kauhuyleisön pariin, joka ei välttämättä käy festivaaleilla tai erikoisnäytöksissä. Sana levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa: elokuvaa suositeltiin kauhualan some-ryhmissä ja se keräsi hurjia reaktioita esimerkiksi TikTokissa ja Redditissä (eräskin käyttäjä julisti elokuvan “vuoden 2023 parhaaksi ja omaperäisimmäksi kauhuleffaksi”). Rugna on todennut iloitsevansa siitä, miten fanit ovat ottaneet suoraan netissä ohjat käsiinsä suositellessaan elokuvaa eteenpäin – spontaani word-of-mouth -ilmiö syntyi vähän samaan tapaan kuin hänen aiemman Terrified-elokuvan kohdalla, mutta nyt vielä isommalla volyymilla maailmanlaajuisesti.

Kaiken kaikkiaan When Evil Lurksin julkaisuhistoria on esimerkki onnistuneesta yhdistelmästä festivaalikiertuetta, teatterikierrosta ja suoratoistoa. Se hyödynsi ensin genreyleisön nostattaman maineen ja kriitikoiden ylistykset, sitten keräsi lipputuloja teattereista niin paljon kuin mahdollista, ja lopulta saavutti vielä laajemman yleisöpohjan kotikatsomoissa Halloweenin aikoihin – täydellinen ajoitus kauhuelokuvalle. Malli alkaa olla yhä yleisempi indie-kauhuelokuville, mutta harva niistä saa yhtä vahvan vastaanoton kuin When Evil Lurks sai.

Vastaanotto: kriitikot ja yleisö kauhun pauloissa

When Evil Lurks on saanut valtavan positiivisen vastaanoton kauhupiireissä ja myös laajemmin kriitikoilta. Rotten Tomatoes -sivustolla elokuvan tuoreuslukema on huikea 96–98% (päivityksestä riippuen) kriitikoiden arvioista positiivisia, keskiarvolla noin 7,7–7,8/10. Konsensuskuvauksessa todetaan, että When Evil Lurks on “kovaa iskevää kauhua, jonka pintatason säikäytykset ovat yhtä koukuttavia kuin sen teemalliset painotukset – elokuva on viskeraalisesti järkyttävä lisä riivauskauhun kaanoniin”. Toisin sanoen kriitikot kiittävät sekä elokuvan suoria kauhuelementtejä että syvempää sisältöä. Metacriticissä elokuva on myös “yleisesti suositeltu” (75/100 pistettä) perustuen pariin kymmeneen arvosteluun.

Yksittäiset kriitikot ylistivät elokuvaa monista eri syistä. New York Magazine/Vulturen Alison Willmore kirjoitti, että Rugnan elokuvan teho perustuu “ei niinkään goreen tai demoniseen tartuntaideaan sinänsä, vaan siihen miten inhimillisen luonteen heikkoudet – sekä henkilökohtaisella että yhteiskunnallisella tasolla – tekevät korruption pysäyttämisestä melkein mahdotonta, kun se kerran saa alkunsa. Tämä tiivistää monen kriitikon näkemyksen: When Evil Lurks on älykäs kauhu, joka käyttää shokkeja tarkoituksenmukaisesti kommentoidakseen ihmisten toimintaa. AWFJ.orgin (Alliance of Women Film Journalists) kriitikko Alexandra Heller-Nicholas puolestaan hehkutti, että elokuva on “järkyttävä mutta taidokkaasti tehty kauhufilmi, ja Rugnan nimi vaatii päästä lueteltavaksi Cronenbergin, Romeron, Carpenterin ja ArgentOn rinnalle – hän on todellinen genren mestari”. Tällainen lausunto nostaa Rugnan arvostusta huomattavasti: mainitut nimet ovat kauhun kaanonia, ja Rugnan nostaminen heidän joukkoonsa kertoo elokuvan tehneen suuren vaikutuksen kauhuelokuva-asiantuntijoihin. San Jose Mercury Newsin Randy Myers kehui elokuvan “hengästyttävää tempoa” ja sitä, kuinka 99 minuutin kesto “juostaan läpi hermoja raastavalla tavalla”. Useampi arvostelija mainitsi, että elokuva ei anna katsojalle hengähdystaukoa – se on lyhyt, ytimekäs ja iskuisa, jättää hermot riekaleiksi hyvällä tavalla.

Myös syvempiä tulkintoja nostettiin esiin: Geek Vibes Nation -sivuston arviossa Anya Couture kehui, kuinka Rugna “vie katsojan epätoivon syövereihin ja tutkii, miksi elämämme tärkeimmät asiat painavat niin paljon, kun ne riistetään meiltä”. Tämä viittaa siihen, että elokuvan tunnepuoli – perheen menetykset ja tragediat – todella koskettavat. Filmhounds Magazinen Rebecca Sayce puolestaan kutsui elokuvaa “ainutlaatuisen raa’aksi, ilkeämieliseksi ja läpimädäksi teokseksi, joka varmasti muhii yleisön aivoissa pitkän aikaa”, mikä alleviivaa, että elokuva jättää pysyvän vaikutelman. Cinapse-sivuston Julian Singleton summasi osuvasti: When Evil Lurks rikkovat lukuisia odotuksia niin possession-alagenren kuin yleisten decency-sääntöjen suhteen, ja on “kunnon vatsaa vääntävä ralli, joka silti onnistuu sisältämään pisteliään kyynisen tunneiskun”. Toisin sanoen elokuva sekä oksettaa että koskettaa – yhdistelmä, joka on harvinaista.

Kriitikoiden ylistyksen lisäksi When Evil Lurks on herättänyt vahvoja reaktioita yleisössä. Moni kokenut kauhufani piti sitä yhtenä vuoden 2023 parhaista kauhuelokuvista, jopa “pitkiin aikoihin pelottavimpana” kokemuksenaan. Sosiaalisen median keskusteluissa elokuvan järkyttävimmät kohtaukset nousivat puheenaiheiksi, mutta ilman liiallisia spoilereita – fanit halusivat muiden kokevan shokit itse. Tämä “varoittava suosittelu” (“Tämä elokuva on hurja, katso omalla vastuulla!”) toimi suoratoiston aikakaudella tehokkaasti houkutellen uteliaita katsojia. Yleisön arvioita keräävä Rotten Tomatoesin Audience Score on hieman kriitikkoja alhaisempi (noin 79% myönteisiä arvioita), mutta on huomioitava, että näin rankka elokuva jakaa massayleisöä: kaikki eivät sulata lapsiin ja eläimiin kohdistuvaa brutaaliutta. Monet katsojat kuitenkin kehuivat elokuvaa rohkeudesta ja siitä, että se “ei pidättele mitään” pyrkiessään järkyttämään katsojaa. Tyypillinen kommentti oli, että elokuva aloittaa todella vahvasti, vaikka loppua kohden intensiteetti saattaa joidenkin mielestä hiukan laskea – silti kokonaisuus on ainutlaatuinen kauhumatka.

Muutamat kriitikot esittivät myös rakentavaa kritiikkiä. Kuten mainittu, LA Timesin arviossa todettiin lopun dramaattisen kaaren hieman kompuroivan hahmojen ohuen kehityksen vuoksi. Jotkut pitivät elokuvaa ehkä liiankin kyynisenä ja lohduttomana – se on todella “feel-bad”-kauhua eli tarkoituksella pahaa mieltä ja järkytystä aiheuttava kokemus. Herkemmät katsojat tai tietynlaista toivoa kaipaavat saattoivat vierastaa elokuvan synkkyyttä. Myös elokuvan loppuratkaisusta on keskusteltu: se jakaa mielipiteitä, onko lopun käänne nerokkaan karmiva vai hieman antiklimaattinen; konsensus kuitenkin on, että elokuva jättää voimakkaan jälkimaun, piti lopusta tai ei.

When Evil Lurks onkin omalla tavallaan kulttiklassikko jo syntyessään. Se on elokuva, jota kauhufanit suosittelevat toisilleen nyökkäyksen kera: “Tiesitkö, mihin ryhdyt?” Tällainen maine on harvoin saavutettavissa – moni kauhuelokuva yrittää shokeerata, mutta harva tekee sen näin taidolla ja tarinallisin perustein. Ei ole liioiteltua sanoa, että When Evil Lurks kuuluu vuoden 2023 puhutuimpien kauhuelokuvien joukkoon ja nousee luultavasti klassikoksi genren harrastajien keskuudessa. Eri kriitikkolistauksissa se esiintyi vuoden parhaiden kauhujen listalla, ja esimerkiksi Fangoria-lehden kaltaiset julkaisut suitsuttivat sitä vuoden kauhutapauksena. Yleisö, joka nauttii extreme-kauhusta, on ylistänyt elokuvaa estoitta – monet sanoivat sen “koetelleen omia rajoja mutta olleen sen arvoinen”. Toisaalta on myös heitä, joille elokuva oli liikaa: muutamat katsojat myönsivät suoraan, etteivät pysty katsomaan elokuvaa toista kertaa sen aiheuttaman järkytyksen vuoksi (jotkut kohtaukset jäivät kummittelemaan mieleen epämiellyttävästi). Tämä jos mikä osoittaa Rugnan teoksen voiman: When Evil Lurks ei jätä ketään välinpitämättömäksi.

Palkinnot ja ehdokkuudet

When Evil Lurks keräsi kunniaa monilla areenoilla, erityisesti kauhugenren omissa palkintopiireissä. Suurimpana saavutuksena voidaan pitää voittoa Sitgesin elokuvajuhlilla 2023, missä elokuva palkittiin parhaana elokuvana(Feature Film Award) sekä erillisellä Blood Window -palkinnolla latinalaisamerikkalaiselle genrefilmille. Sitgesin voitto on merkittävä, sillä festivaali on maailman johtavia fantasia- ja kauhuelokuvan tapahtumia, ja ensimmäistä kertaa latinalaisamerikkalainen ohjaaja nappasi pääpalkinnon. Rugna liittyi Sitges-voittajien joukkoon, johon kuuluvat aiempina vuosina mm. Guillermo del Toro ja Panos Cosmatos – saavutus nosti hänen profiiliaan isosti.

Seuraavaksi When Evil Lurks voitti tammikuussa 2024 Ranskassa Gérardmerin fantasiaelokuvafestivaalilla kaksi palkintoa: Kriitikkopalkinnon ja yleisöpalkinnon. Gérardmer on Ranskan vastine Sitgesille, keskittyen kauhuun ja fantasiaan, joten tuplavoitto siellä osoitti elokuvan vetoavan sekä asiantuntijaraatiin että tavalliseen festarikansaan. Rugna vastaanotti palkinnon yhdessä ranskalaisen kauhuelokuvakriitikon Philippe Rouyer’n kanssa – tapahtumasta on ikoninen valokuva, jossa onnellinen ohjaaja pitelee pystiä (kts. kuva alla).

When Evil Lurks palkittiin Gérardmerin kauhuelokuvafestivaalilla Ranskassa sekä kriitikoiden että yleisön suosikkina. Kuvassa ohjaaja (oik.) vastaanottaa palkintoa festivaalilla tammikuussa 2024.

Yhdysvalloissa elokuva noteerattiin Critics’ Choice Super Awards 2024 -ehdokkuudella kategoriassa Paras kauhuelokuva. Critics’ Choice Super Awards on kriitikkopalkintogaala, joka keskittyy genre-elokuviin (scifi, fantasia, kauhu, toiminta). Ehdokkuus merkitsi, että Rugnan indie-kauhutuotos kilpaili näkyvyydestä mm. Hollywoodin kauhuhittien rinnalla – lopulta palkinnon vei isompi studioelokuva, mutta ehdokkuus oli jo voitto itsessään, tuoden When Evil Lurksin amerikkalaisen kriitikkoyhteisön tietoisuuteen.

Teknisellä puolella mainittakoon, että When Evil Lurks sai ehdokkuuden Platino Awards 2024 -gaalassa parhaasta äänisuunnittelusta (Pablo Isola). Platino-palkinnot ovat iberoamerikkalaisen elokuvan suurimpia tunnustuksia, ikään kuin espanjankielisen maailman “Oscarit”. Vaikka voittoa ei tullut, jo ehdokkuus Platinoissa on merkki siitä, että elokuvan teknistä toteutusta arvostettiin laajalti. Lisäksi elokuva kahmi Argentiinan kotimaisia palkintoehdokkuuksia: se oli mm. Argentiinan elokuva-akatemian Premios Sur 2024 -palkintojen yksi eniten ehdokkuuksia keränneistä elokuvista (ehdolla useissa kategorioissa kuten ohjaus, alkuperäinen käsikirjoitus, äänisuunnittelu, erikoistehosteet). Sur-palkinnoissa When Evil Lurks jäi lopulta ilman voittoa isompien draamaelokuvien viedessä pääpalkinnot, mutta pelkkä nimitysten määrä osoitti akatemian tunnustavan Rugnan työn laadun.

Muita mainitsemisen arvoisia: Ventana Surin Blood Window Screenings Award tuli jo ennen varsinaista ensi-iltaa (mainittu aiemmin). Espanjassa When Evil Lurks kilpaili useilla festivaaleilla ja sai mm. San Sebastiánin kauhu- ja fantasiaviikon juryn kunniamaininnan (festivaaliyleisö valitsi sen yhdeksi suosikeista). Myös Brasilian Fantaspoa-festivaalilla 2024 elokuva palkittiin parhaasta ohjauksesta.

Kaiken kaikkiaan When Evil Lurks saavutti harvinaisen määrän tunnustusta kauhuelokuvalle, erityisesti kun ottaa huomioon sen rajun sisällön. Se on osoitus siitä, että genrekentällä rohkeus palkitaan: Rugna sai niin kriitikoiden pystejä, yleisöäänestyksen voittoja kuin teknisiä kunniamainintoja, mikä kertoo elokuvan monipuolisesta vahvuudesta. Joidenkin mielestä se olisi ansainnut paikan jopa Oscarien kansainvälisen elokuvan kisassa Argentiinan edustajana – tosin Argentiina valitsi lopulta toisen elokuvan viralliseksi Oscar-ehdokkaakseen 2023. Silti When Evil Lurksinpalkintokaappi on vaikuttava, ja se sementoi elokuvan aseman vuoden 2023 kauhukentässä.

Lipputulot ja kaupallinen menestys

Vaikka When Evil Lurks on selvästi indie- ja festivaalikauhuelokuva, se menestyi myös kaupallisesti varsin hyvin omassa mittakaavassaan. Maailmanlaajuisesti elokuva keräsi lipputuloja arviolta 2,1 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Tästä huomattava osa tuli Argentiinasta, missä katsojaluvut kääntyivät hyväksi tuotoksi paikallisissa pesoissa – 300 000 katsojaa Argentiinassa tarkoitti noin 1,5 miljoonan dollarin bruttotuloja kotimaan teattereista (Argentiinan lipunhinnat huomioiden). Jäljelle jäävä n. 0,6 miljoonaa tuli Yhdysvaltojen ja muiden maiden teatterilevityksestä. Yhdysvalloissa When Evil Lurks tienasi reilut 544 000 dollariateatterikierroksellaan, mikä on varsin kunnioitettava summa espanjankieliselle, rajoitetussa levityksessä pyörineelle elokuvalle. Esimerkiksi verrokiksi voi ottaa 2016 vuoden Train to Busan (korealainen zombiehitti), joka keräsi Yhdysvalloissa ~2M$ – When Evil Lurksin saama puolimiljoona sijoittuu hyvälle puoliskolle ulkomaisten kauhujen tilastoissa.

Myös muualla maailmassa lipputuloja kertyi kohtuullisesti: Espanjassa, Meksikossa ja Brasiliassa elokuva ehti pyöriä teattereissa lyhyesti ja tienasi kymmeniä tuhansia dollareita kustakin maasta. Meksikossa se hyötyi latinalaisesta taustastaan – kauhufanit halusivat nähdä “Argentiinan kuumimman kauhuelokuvan”, ja sana levisi espanjankielisessä maailmassa tehokkaasti. Esimerkiksi Meksikossa avausviikonloppu tuotti ~100 000 dollaria, ennen kuin elokuva siirtyi nopeasti suoratoistoon. Espanjassa teatterikierros oli myös lyhyt, mutta elokuva sai ~50 000 katsojaa sielläkin. Nämä luvut eivät päätä huimaa Hollywoodin mittapuulla, mutta riittivät moninkertaisesti kattamaan elokuvan tuotantokustannukset (joiden arvioidaan olleen ehkä jossain 1–2 miljoonan dollarin tietämillä).

Lisäksi on huomattava suoratoiston ja levityssopimusten tuomat tulot. Shudder (ja sen emoyhtiö AMC) olivat käytännössä jo rahoittajina, mutta elokuva lisensoitiin myös muille alustoille alueellisesti. Esimerkiksi useissa Euroopan maissa When Evil Lurks myytiin HBO Maxille tai vastaaville alustoille, mikä toi lisätuloja. Fysiinen kotitallennejulkaisu (Blu-ray) tuli myyntiin Yhdysvalloissa alkuvuodesta 2024 – mielenkiintoisesti Polygon-sivusto otsikoi sen julkaisun yhteydessä: “Modernin ajan pelottavinta elokuvaa pelastetaan suoratoiston syövereistä Blu-raylle”, viitaten siihen että monet halusivat omistaa elokuvan kokoelmissaan fyysisenäkin. Blu-ray myi hyvin genrekokoelmien ystäville, ja elokuva nousi kauhugenren myydyimpien listalle julkaisukuukautenaan.

Argentiinassa When Evil Lurks oli paitsi kaikkien aikojen katsotuin kauhuelokuva, myös (katsojamäärällä mitattuna) yksi vuoden 2023 menestyneimpiä kotimaisia elokuvia. Se jäi vain hieman katsojaluvuissa jälkeen isoista kansainvälisistä hiteistä kuten Barbiestä tai Oppenheimerista Argentiinassa – mikä on uskomaton saavutus aikuisyleisölle suunnatulta, K-18-kauhistukselta. Taloudellisesti se siis myös oli tuottoisin Argentiinassa koskaan tehty kauhufilmi, ohittaen lipputuloissa aiemmat ennätyksenhaltijat kuten No Dormirás (2018). Tämä on noteerattu Argentiinassa laajasti mediassa ja elokuva-alan sisällä. Analyytikot puhuvat jopa “kauhun buumista” Argentiinassa, jonka yhtenä syynä on When Evil Lurksin menestys – se todisti, että paikallinen kauhu voi lyödä läpi isosti yleisössä, mikä rohkaisee rahoittajia panostamaan genreen.

Summa summarum, When Evil Lurks todisti, että vahva konsepti ja hyvä maine kantavat myös taloudellisesti. Elokuva ei ehkä kahminut kymmenien miljoonien lipputuloja, mutta sen ROI (return on investment) on todennäköisesti erinomainen. Shudder sai itselleen puheenaihe-elokuvan, joka toi uusia tilaajia ja katselukertoja palveluun; IFC Films sai vuoden parhaan indie-kauhunsa, joka tuotti mukavasti pientä kassavirtaa; Rugna ja kumppanit loivat elokuvan, joka myi paremmin kuin kukaan uskalsi alun perin toivoa. Kauhuelokuville on tyypillistä, että jopa pieni menestys teatterissa voi muuttua suureksi menestykseksi ajan mittaan fanikulttuurin, oheismyynnin ja uusintakatseluiden kautta. When Evil Lurks on jo nyt lunastanut kulunsa ja enemmän, ja sen maine vain kasvaa. Tästä syystä Rugna saanee tuleviin hankkeisiinsa isompiakin budjetteja, ja Argentiinan kauhugenreen virtaa toivottavasti lisää resursseja.

When Evil Lurksin asema modernissa kauhugenressä

When Evil Lurks on lyhyessä ajassa vakiinnuttanut paikkansa modernin kauhun kentällä yhtenä genrensä merkittävimmistä teoksista 2020-luvulla. Se edustaa eräänlaista kansainvälisen kauhuelokuvan uuden aallonhuipentumaa: elokuvia, jotka tulevat Yhdysvaltain ulkopuolelta ja ravistelevat genreä tuoreilla näkökulmilla ja estetiikalla. Viime vuosina kauhufanit ovat kääntäneet katseensa entistä enemmän esim. Etelä-Korean, Indonesian, Australian tai Espanjan kauhutuotantoihin – ja Argentiina on Rugnan myötä nostettu tähän kaartiin. When Evil Lurksosoitti, että latinalaisamerikkalainen kauhu voi sekä menestyä kaupallisesti että viedä lajityyppiä uusiin, rohkeisiin suuntiin.

Genren sisällä When Evil Lurks tuo raikkaan (vaikkakin mädän) tuulahduksen erityisesti riivaus- ja manauselokuvienalalajiin. Kuten monet kriitikot mainitsivat, Rugna keksi tavallaan oman mytologiansa demoniselle tartunnalle, mikä erottaa elokuvan The Exorcistin lukemattomista jäljittelijöistä. Tämä on iso saavutus, sillä possession-genressä on usein vaikea keksiä mitään uutta. Nyt puhutaankin jo “When Evil Lurks -tyylisestä” kauhusta, kun viitataan demonien kuvaukseen sairautena tai saasteena, joka leviää yhteisössä. Onkin hyvin mahdollista, että Rugnan ideat vaikuttavat tuleviin kauhuelokuviin – ehkä näemme lisää tarinoita, joissa pahuus on kollektiivinen vitsaus eikä vain yksilön tragiikka. When Evil Lurks liittyy myös laajempaan trendiin, jossa kauhu heijastaa yhteiskunnallisia pelkoja(kuten ympäristömyrkyt ja pandemiat) konkreettisiksi hirviöiksi. Tällä tavalla elokuva asettuu samaan jatkumoon kuin vaikkapa Jordan Peelen Us (rotuteemat symbolismin kautta) tai asiat kuten It Follows (sukupuolitautien pelko yliluonnollisena kirouksena). Rugnan teos on kuitenkin omaleimainen ja pureutuu erityisesti latinalaisamerikkalaiseen kontekstiin – siinä missä monet nyk kauhut ovat hyvin universaaleja, When Evil Lurksissa on vahva paikallisväri (maaseudun patriarchaaliset rakenteet, korruptoituneiden poliisien välinpitämättömyys, maanomistajien ja köyhälistön jännite), joka antaa sille uniikin sävyn.

Modernissa kauhugenressä on myös erottunut kaksi koulukuntaa: ns. “prestige-horror” eli kunnianhimoinen taidekauhu (esim. Ari Asterin tai Robert Eggersin elokuvat) ja vastapainona “kulmikaskin on kaunista” -kauhu, joka revittelee gorella ja genrehauskuudella (kuten vaikkapa Evil Dead Rise tai Terrifier 2). When Evil Lurks onnistuu kummallisella tavalla sillanrakentajana näiden alalajien välillä. Siinä on toisaalta arthouse-elokuvan syvyys ja symboliikka – se on elokuva, jota voi analysoida monesta kulmasta ja joka on teknisesti taidolla tehty – mutta toisaalta siinä on rosoisen exploitaatiokauhun henki: verellä läträtään estoitta ja halutaan tarjota puhdasverinen järkytyskokemus. Tämä yhdistelmä miellyttää sekä kriitikoita että kauhun tosifaneja. Usein nämä ryhmät ajautuvat erilleen (toiset haluavat “älykästä kauhua ilman halpoja säikäytyksiä”, toiset “verta ja suolenpätkiä ilman snobbailua”), mutta Rugna antoi molempia. Tästä syystä When Evil Lurks nousee genressään erityiseen asemaan: harva elokuva voi samaan aikaan olla ehdolla arvostetussa Critics’ Choice -gaalassa ja voittaa yleisöäänestyksiä hardcore-festivaaleilla.

Aikalaiskontekstissa When Evil Lurks mainitaan usein vuoden 2023 kauhujen Top 5 -listoilla yhdessä esimerkiksi Barbieheimer-ilmiön ohessa mainetta niittäneen Talk to Me (australialainen kauhuhitti) kanssa. Jotkut pitävät Rugnan elokuvaa jopa vuoden pelottavimpana teoksena – mm. Polygon-mediassa sitä kutsuttiin “modernin ajan pelottavimmaksi elokuvaksi”. Vaikka “pelottavuus” on subjektiivista, When Evil Lurks on epäilemättä onnistunut kauhistuttamaan katsojia syvästi. Usein kauhufanit kyllä nauttivat elokuvista mutta harvoin sanovat olevansa oikeasti järkyttyneitä. Rugnan elokuva sai monet kokeneet katsojat rehellisesti järkyttymään – tämän voi nähdä jopa eräänlaisena merkkipaaluna: se nosti riman taas hieman korkeammalle siinä, mitä mainstream-yleisölle voidaan näyttää. Tulevat kauhuntekijät ehkä lainaavat Rugnan “ei armoa” -asennetta, mikä voi tarkoittaa rohkeampia ratkaisuja hahmojen kohtelussa tai gore-efektien käytössä.

Argentiinalaisessa elokuvahistoriassa When Evil Lurks on jo nyt merkkiteos. Kuten aiemmin mainittua, se on kaikkien aikojen katsotuin kauhuelokuva Argentiinassa, mikä osoittaa muutoksen tuulia maan elokuvamaussa. Argentiinassa kauhu oli pitkään marginaalissa, mutta 2000-luvulta on puhuttu “kauhun uudesta aallosta” (tekijöitä kuten Rugna, Adrián García Bogliano, Daniel de la Vega, on noussut esiin). Rugnan menestys toimii lippulaivana tälle ilmiölle, todistaen, että paikallinen genre voi kilpailla katsojista Hollywoodin supersankarien kanssa. Tämä saattaa rohkaista entistä enemmän panostusta genreen niin Argentiinassa kuin muuallakin Latinalaisessa Amerikassa.

Lopuksi, When Evil Lurksin asemaa modernissa kauhugenressä voi katsoa myös perinnön näkökulmasta: mitä se jättää jälkeensä? Rugna on jo väläyttänyt haluaan mahdollisesti laajentaa tätä maailmaa (hän on tosin varovainen sen suhteen, ettei halua tehdä mitään, missä luova vapaus kärsii). Ajatus When Evil Lurks -spinoffista tai jatko-osasta on pyörinyt ilmassa fanien spekulaatioissa, mutta toistaiseksi mitään varmaa ei ole ilmoitettu. Oli jatkoa tai ei, elokuva itsessään tuntuu kokonaiselta ja ainutkertaiselta teokselta, josta on tullut kuin käyntikortti Rugnan tyylille. Se asettaa riman korkealle kaikille Rugnan tuleville elokuville – ja toisaalta se on inspiroinut monia nuoria tekijöitä näkemään, että niukoillakin resursseilla voi luoda jotain, mikä vavisuttaa maailmaa.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että When Evil Lurks on modernissa kauhugenressä saavuttanut arvostetun aseman rajat rikkovana ja mieleenpainuvana elokuvana, joka yhdistää hurmeen ja ajatuksen. Se edustaa suuntausta, jossa kauhu ei ainoastaan pelottele vaan myös heijastaa todellisuuden pelkoja – olkoon se sitten tartuntataudit, ympäristömyrkyt tai yhteisön hajanaisuus. Samalla se muistuttaa, että kauhuelokuva voi yhä kyetä yllättämään ja järkyttämään jopa nykykatsojaa, joka luulee nähneensä jo kaiken. When Evil Lurks on vakiinnuttanut paikkansa uuden kauhupolven klassikkona, josta tullaan puhumaan vielä pitkään.

Saatat pitää myös näistä