Live A Live: Aikamatka JRPG:n sydämeen

Live A Live
Kuvaläde: steam.com

Live A Live on erikoinen ja kiehtova roolipeli, joka heijastaa aikaa, jolloin RPG-genre oli vielä voimakkaasti kehittymässä ja kokeilemassa uusia ideoita. Pelin uusi versio näyttää, että nämä kokeilut voivat yhä olla yhtä voimakkaita nykypäivänäkin. Se erottuu massasta erikoisen tarinarakenteensa ansiosta, joka koostuu seitsemästä erilaisesta tarinasta kaukaisesta esihistoriasta aina tulevaisuuden avaruusseikkailuihin. Vaikka pelissä on erilliset juonilangat, näitä kietoo yhteen sympaattinen hahmokaarti. Pelin todellinen voima piilee kuitenkin siinä, miten se kääntää JRPG-genren konventiot päälaelleen – ei vain sen alkuperäisvuoden 1994 kontekstissa, vaan myös lähes 30 vuotta myöhemmin.

Esteettinen ja visuaalinen anti

Live A Live’n uudelleenjulkaisu on visuaalisesti upea, ja se hyödyntää HD-2D-tekniikkaa, joka on tuttu Octopath Traveler -pelistä. Tämä tekniikka yhdistää vanhan koulukunnan pikseligrafiikan moderniin 3D-maailmaan. Lopputulos on värikäs ja mieleenpainuva, olipa kyse sitten ninjasta, joka juoksee kattojen yllä violetin auringonlaskun aikaan, tai auringonsäteistä, jotka tunkeutuvat linnaan.

Tarinan palapelit ja hahmot

Pelin seitsemän erilaista tarinavaihetta voivat aluksi vaikuttaa irrallisilta, mutta ne nivoutuvat lopulta yhteen nerokkaasti. Voit vapaasti valita, minkä tarinan aloitat ensin ja palata myöhemmin aloittamiisi tarinoihin. Live A Live seuraa edistymistäsi kussakin osiossa, joten et joudu aloittamaan alusta. Hahmot ovat ainutlaatuisia ja erottuvat toisistaan niin kykyjensä kuin aikakausiensakin puolesta. Esimerkiksi esihistoriallisessa vaiheessa päähenkilö Pogo käyttää erityistä hajuaistiaan, kun taas länkkäritarinan Sundown Kid asettaa ansoja vihollisilleen yhdessä paikallisten kanssa.

Ääninäyttely ja hahmojen syvyys

Uudelleenjulkaisu tuo mukanaan ääninäyttelyn, mikä syventää hahmojen persoonaa ja tuo lisäulottuvuuden peliin. Sekä japanilainen että englantilainen ääniraita ovat saatavilla, ja vaikka englanninkielisessä toteutuksessa on pieniä epätasaisuuksia, ääninäyttely lisää pelin vetovoimaa huomattavasti.

Taistelun monimuotoisuus

Live A Live onnistuu erottumaan myös taistelujärjestelmänsä avulla. Vaikka kaikki seitsemän hahmoa käyttävät samaa ruudukkoon perustuvaa taistelujärjestelmää, jokaisen hahmon kyvyt ja liikkeet on räätälöity heijastamaan heidän luonteitaan ja taustojaan. Tämä lisää mielenkiintoa ja syvyyttä koko pelikokemukseen.

Pelin heikkoudet

Valitettavasti Live A Live ei ole täydellinen. Pelin viimeisissä vaiheissa on ärsyttäviä ja turhauttavia taisteluja, jotka hidastavat pelin tahtia. Tämä on harmillista, koska juuri tässä vaiheessa pelaaja on eniten kiinnostunut näkemään, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Musiikki

Yoko Shimomuran säveltämä soundtrack on omaa luokkaansa. Hänen musiikkinsa, erityisesti pomojen taisteluteema Megalomania, on mieleenpainuva ja täydentää pelikokemusta.

Lopullinen arvio

Live A Live on erinomainen peli, joka on ehdottomasti ansainnut paikkansa pelihistoriassa ja nykypäivän pelitarjonnassa. Sen epätavallinen rakenne, rakastettavat hahmot ja yllättävä juoni tekevät siitä kiehtovan kokemuksen. Vaikka pelissä on myös heikkouksia, erityisesti loppupuolella, se onnistuu pitämään pelaajan otteessaan alusta loppuun asti.

Saatat pitää myös näistä