Epätavallinen alku
Alan Wake 2 ensimetreillä ohjataan keskellä metsää kompuroivaa keski-ikäistä, kaljuuntuvaa miestä, joka on täysin alasti. Hetkellinen hämmentävä näky tekee selväksi, että tämä ei ole tyypillinen suuren budjetin videopeli. Remedy on tunnettu omalaatuisuudestaan, mutta tässä pelissä se viedään aivan uudelle tasolle. Alan Wake 2 on täynnä omaperäisiä ja outoja ideoita, jotka tekevät siitä kiehtovan ja koukuttavan.
Tarinan jatko ja uudet hahmot
Peli sijoittuu 13 vuotta ensimmäisen Alan Wake -pelin tapahtumien jälkeen. Kirjailija Alan Wake yrittää yhä paeta mystisestä Pimeästä Paikasta, kun taas uusi päähenkilö, FBI-agentti Saga Anderson, tutkii Bright Fallsin pikkukaupungissa tapahtuneita rituaalimurhia. Pelaaja pääsee ohjaamaan molempia hahmoja, joiden tarinat kulkevat rinnakkain ja lomittuvat toisiinsa. Pelissä voi vaihtaa hahmoa tietyissä pisteissä, mikä antaa mahdollisuuden kokea tarina omassa järjestyksessä.
Kauhuelementit ja selviytymiskokemus
Toisin kuin ensimmäinen peli, joka oli enemmän ”kummitustarina”, Alan Wake 2 on täysiverinen selviytymiskauhu. Peli on täynnä brutaaleja kohtaamisia, jännittäviä hetkiä pimeydessä ja yllättävän verisiä kohtauksia. Sekä Saga että Alan joutuvat hallitsemaan ammuksia ja resursseja, ja valon käyttö on keskeistä, sillä se pitää hirviöt loitolla ja poistaa niiden varjopuolustukset.
Valon käyttö ja taistelun jännitys
Remedyn edellinen peli, Control, oli kaoottinen voimafantasia, kun taas Alan Wake 2 keskittyy jännityksen rakentamiseen ja purkamiseen. Pitkät hiljaiset jaksot rakentavat pelkoa, joita seuraa lyhyet väkivallan ja paniikin purskahdukset. Vaikka ensimmäisen pelin rytmi ”väistä-soihtuta-ammu” on yhä läsnä, uutuus keskittyy pitämään pelaajan varpaillaan ja ansaitsemaan levähdyshetkensä.
Toiminnan haasteet ja tunnelman rakentaminen
Remedy hallitsee toiminnan luomisen, mutta heillä on vähemmän kokemusta selviytymiskauhusta. Hiljaiset hetket ennen taistelua luovat hienosti tunnelmaa, mutta antavat pelaajalle myös liikaa aikaa kerätä varusteita. Tämä johtaa inventaarion hallintaan, kun haluaisi mieluummin kohdata kauhut. Vihollisten saapuessa ne tuntuvat joskus irrallisilta maailmasta, eivätkä tavalliset viholliset ole yhtä hyvin suunniteltuja kuin esimerkiksi Resident Evil -pelisarjassa.
Tarinankerronnan nerokkuus
Alan Wake 2 tarinankerronta on kiehtovaa, outoa ja luovaa. Pelissä sekoittuvat fiktion ja todellisuuden rajat, mikä luo kiinnostavia kysymyksiä hahmojen ja tapahtumien todellisuudesta. Remedy käyttää monia erilaisia tekniikoita tarinan kertomiseen, kuten live-action-kohtauksia, etsivätyötä vaativia lautakuntaan liitettäviä vihjeitä ja erilaisia mediaelementtejä. Kaikki tämä muodostaa suuren ja oudon kudelman, jossa pelaajaa pommitetaan jatkuvasti mielenkiintoisilla sisällöillä.
Visuaalinen taito ja tekninen suorituskyky
Pelin visuaalinen tyyli ja tekninen toteutus ovat vaikuttavia. Grafiikka on yksityiskohtaista, ja hahmojen animointi ja ilmeet ovat niin realistisia, että pelin live-action-kohtaukset sulautuvat sujuvasti pelimoottorin sisällön kanssa. Vaikka pelin suositellut tekniset vaatimukset ovat korkeita, kokemus on sen arvoinen niille, joilla on riittävä laitteisto.
Pohjoismainen identiteetti
Alan Wake 2 heijastaa vahvasti Remedyn pohjoismaista identiteettiä. Vaikka peli sijoittuu Washingtoniin, se käsittelee yhtä paljon suomalaista kulttuuria ja pohjoismaista mytologiaa kuin amerikkalaisia vaikutteita. Tämä osoittaa Remedyn itsevarmuuden ja riippumattomuuden, mikä tekee pelistä ainutlaatuisen kokemuksen.
Lopputulos
Alan Wake 2 on vaikuttava ja omaperäinen peli, joka jättää pysyvän vaikutuksen. Se on täynnä surrealistista kauhua, mielikuvituksellisia kohtaamisia ja omaleimaisia ideoita, jotka tekevät siitä unohtumattoman kokemuksen. Peli tarjoaa suuren määrän sisältöä ja tarinaa, joka pitää pelaajan otteessaan pitkään sen jälkeen, kun kaikki pelin hirvittävät kohtaamiset, käsikirjoitussivut ja paikalliset TV-mainokset on nähty.